Nehezen kezelhető, személyiség- viselkedés- és teljesítményzavarokkal küzdő gyermekek, fiatalok, felnőttek személyre szabott megsegítése.
A fenti felsorolásban nagyon széles spektrum jelenik meg problémákat és a korosztályt illetően. És amit itt nem részleteztem, az a problémák okának semmivel sem szűkebb köre.
Segítő szakmát gyakorló szakemberként vallom, hogy kortól és nemtől függetlenül mindenki életében vannak olyan helyzetek, amikor a segítség szükségessé válik. Mindannyiunk életében akadnak nehezebb időszakok.
Van, ami számunkra apróságnak tűnik, mégis erőteljesen hátráltat bennünket, hiszen mindenki egyedi erősséggel reagál a különböző nehezségekre.
Ezek hátterében sokszor egészen apró dolgok is állhatnak, össze is adódhatnak, melyek messzire mutató következményekkel járnak.
Alapvető fontosságú tudni, hogy a változás beálltához változtatásra van szükség. A türelem is kulcsszerephez jut, hiszen a lelki folyamatokban bekövetkező változások gyakran hosszabb időt igényelnek.
Segítséget, támogatást kérni érett és felelősségteljes döntés!
A leggyümölcsözőbb szakmai együttműködés eléréséhez pedig kölcsönös, bizalmi, ítélkezésmentes kapcsolat kialakítása szükséges. A probléma okának, eredetének feltárásához az alapos megismerés, feltérképezés elengedhetetlen. Ebből kiindulva tudunk reális célokat meghatátozni és az oda vezető úton végigmenni.
A következőkben néhány, picit szakmaibb gondolatot osztok meg a pszichopedagógiáról.
Kortól és problémától függően lehetőség nyílik a prevencióra.
A személyiségfejlődési zavar tünetei már kisgyermekkorban jelentkezhetnek enyhébb tanulási - magatartási problémák tüneti formájában. Az időben nyújtott szakmai segítség képes akár a folyamatot megállítani (reverzibilitás), és a tüneteit megszüntetni, de legalábbis enyhíteni.
Az elmaradó segítségnyújtás abba az irányba hat, hogy a tünetek állandósulnak, súlyosabb személyiségfejlődési zavart vagy mentális kórképeket eredményeznek, illetve nehezen nevelhetőség vagy inadaptáció alakulhat ki.
Ekkor még mindig esélyünk nyílik a pszichopedagógiai intervencióra, illetve legvégső esetben a rehabilitációra is.
A gyógyító pedagógiai szempontokat szem előtt tartva a következő tünetek, tünet-együttesek megléte mellett indikált a pszichopedagógiai tevékenységformák igénybevétele:
● kognitív funkciózavarok (pl. a figyelem, emlékezet zavara)
itt kimagasló eredményeket lehet elérni a neurofeedbackkel, mint kiegészítő kezeléssel.
● a szociális fejlődés zavarai (pl. a kapcsolatteremtő készség zavara, az agresszió
szocializálatlan levezetési módja)
● vegetatív tünet-együttes és funkciózavarok (pl. csökkent terhelhetőség, alvászavarok)
Itt rendkívül hatékony kiegészítő kezelést jelent a biofeedback tréning.
● motoros funkciózavarok (pl. hiperaktivitás, mozgáskoordinációs zavarok)
itt is javasolt kiegészítő kezelés a neuro- és biofeedback tréning.
A pszichopedagógiai tudástartalom és tevékenység keretében megismerhetők a viselkedés- és teljesítményzavarok kialakulásának ok-okozati összefüggései, tüneti megnyilvánulásai, a viselkedés- és teljesítményzavarok diagnosztikájának, kezelésének, terápiájának módszerei, eljárásai. A pszichopedagógia tapasztalati tudománya a viselkedést és a teljesítményt a pszichológiai, a genetikai, az idegrendszeri elemekkel, és az ezeket formáló környezeti hatásokkal összefüggésben elemzi.